„PIZZA“ aneb mobilizace pánve vs. stabilizace trupu

Cvičit v jednotlivých pozicích vycházejících z Dynamické Neuromuskulární Stabilizace podle Prof. Pavla Koláře je určitě prospěšné pro naše zdraví. Nicméně jednotlivé pozice jsou pouze základními kameny celé mozaiky, kterou tvoří naše tělo (svaly, kosti, klouby, reflexy, smysly,….) a naše okolí, ve kterém se pohybujeme. Pohybujeme! Tedy je nutné zvládnout plynulé přechody mezi jednotlivými pozicemi a polohami našeho těla. 

Pravě nácvik různých DNS sekvencí je ideální k tomu, abyste lépe dokázali stabilizovat váš trup nejen v klidu (např. 3 měsíční pozice), ale hlavně během aktivního pohybu.  Tady je první CVIČENÍ tohoto typu pro vás. 

V této sekvenci budeme přecházet ze šikmého sedu přes vysoký klek do otevřeného stoje. Cílem je zlepšit mobilitu pánve / kyčlí a podpořit stabilitu našeho trupu.  Snažte se po celou dobu zachovat přímku vedoucí středem vašeho těla mezi špičkou vašeho nosu a pupíkem. Pokud se do šikmého sedu nedostanete bez kompromisu, tedy bez toho, že trupem uhnete do boku do tvaru rohlíku, začněte o něco výše tím, že si podložíte zadek.  Postupně se pak dostávejte níže k podložce.  

YOUTUBE KANÁL

Setkávám se s poptávkou po příspěvcích, které jsou více fitness a méně fyzio. Samozřejmě, že ani já necvičím pouze formou DNS. Také se zaměřuji na kondiční tréninky. Věnuji se především intervalovým tréninkům TABATA a kruhovým tréninkům. O tom se ale hůře píše, tak jsem se rozhodla průběžně natáčet krátká videa se cvičením. Videa najdete na tomto kanálu.

První video s představením stylu cvičení zde:

SYSTÉMOVÁ OPATŘENÍ

Terapie vs. systémová opatření

Nácvik bráničního dýchání, několik cviků na doma a pár slov o funkci a významu hlubokého stabilizačního systému, to jsou obvyklé části terapie, se kterými se klienti setkají u svého fyzioterapeuta, případně dobrého trenéra. Trenér ještě doplní doporučení pravidelně se „hýbat“ (sportovat). To vše je super, ale správné dýchání a sada rehabilitačních / kompenzačních cviků z dlouhodobého hlediska nestačí. Terapii je nutné doplnit určitými změnami v našich každodenních návycích. Jedná se o něco, čemu souhrnně říkám „systémová opatření“.  Pokračovat ve čtení „SYSTÉMOVÁ OPATŘENÍ“

Tříměsíční model na zádech a jeho využití v terapii a tréninku

Čtvrtý trimestr

Neurologové a pediatři s trochou nadsázky někdy říkají, že novorozencům chybí čtvrtý trimestr prenatálního vývoje. Mnozí rodiče mohou potvrdit, že zhruba 3 měsíce od narození dítěte došlo v jeho vývoji k velkému posunu a změně. Hranice třech měsíců je kromě jiného zásadní pro vývoj správného držení těla a může ovlivnit kvalitu naší postury na zbytek života. 

Tříměsíční model držení páteře je základem pro celý posturální vývoj.  Nastavení páteře, které vidíme u fyziologicky se vyvíjejících dětí na konci 3. měsíce je shodné s posturálním nastavením ve všech dalších fázích vývoje. Pokračovat ve čtení „Tříměsíční model na zádech a jeho využití v terapii a tréninku“