Piriformis syndrom, aneb bolest v hýždích neznamená vždy blokádu „es íček“

Poslední dobou mi prošlo pod rukami několik klientů, kteří si stěžovali na bolesti „zadku“ a bolesti v oblasti tzv. „es íček“. Někteří dokonce zmiňovali bolesti, které vystřelují až do zadní strany stehna. Už ve dveřích mi hlásili, že mají nejspíš zablokovaná ta „es íčka“. Po provedení několik testů, se ale SI skloubení zdálo být čisté. Ale stačilo, abych zatlačila na správné místo v hýždích, a klient mi pod rukama nadskočil bolestí, jako by ho píchla vosa.

Výše popsané problémy totiž mohou být způsobeny svalem hruškovitým (m. piriformis), respektive jeho dlouhodobým přetížením. 

Trocha anatomie

Piriformis se řadí mezi tzv. pelvitrochanterické svaly. To je skupina pěti svalů, které vedou od pánve šikmo dolů k femuru (stehenní kosti), kde se upínají v oblasti trochanter major (velkého choholíku). Sval hruškovitý je plochý sval, který je z celé skupiny pelvitrochanterických svalů nejvýše položený. Všechny tyto svaly jsou překryty vlákny velkého hýžďového svalu (m. gluteus maximus). Jeho hluboké uložení je jednou z příčin, proč je někdy obtížné syndrom hruškovitého svalu diagnostikovat a nezaměnit ho za jiné zdravotní problémy. Piriformis je důležitý sval, který stabilizuje kyčelní kloub, provádí zevní rotaci v kyčli. Při maximální flexi kyčle se zapojuje i při vnitřní rotaci kyčelního kloubu.

Proč cítím bolest až v noze?

Proč tedy dlouhodobě přetěžovaný hruškovitý sval vyvolává bolesti velmi podobné až identické s těmi, které pociťujeme při blokádě SI skloubení (blokáda křížokyčelního kloubu)? Důvodem je, že jak blokáda křížokyčelního kloubu, tak tzv. piriformis syndrom iritují stejný nerv  a to nerv sedací (nervus ischiadicus). Tento nerv prochází kolem a někdy dokonce skrz sval hruškovitý. Pokud je sval dlouhodobě přetěžován, má tendenci tuhnout a sedací nerv utlačovat. Dlouhodobé utlačování sedacího nervu může vést až k jeho zánětu.

 Symptomy

Na začátku pacient obvykle pociťuje bolest, mravenčení nebo necitlivost v hýždích. Bolest se postupně zintenzivňuje a může vystřelovat po dráze sedacího nervu po zadní straně stehna, někdy až do lýtka a nohy. Někdy se bolest může objevit i v dolní části zad či tříslech. 

Kdy dochází k přetěžování hruškovitého svalu

  • Při dlouhodobém sezení, zvláště při sezení s nohou přes nohu
  • Při dlouhém a častém řízení auta
  • Při běhu, zvláště při běhu do kopce
  • Při rychlých změnách směru při běhu
  • Při jízdě na špatně nastaveném kolePokud tedy patříte k těm, kdo ráno sedne do auta, dojede do práce, tam minimálně 8 hodin sedí u počítače (s přestávkou na běd, kdy změníte židli a sedítě v kantýně či restauraci). Pak opět usednete za volant, dojedete do fitka, kde si sednete na posilovací stroje, případně dojedete k parku, kde vyskočíte z auta a bez rozcvičení a zahřátí se pustíte do běhu, jste na dobré cestě k osobnímu setkání s piriformis syndromem. 

Prevence

Předejít akutnímu zánětu sedacího nervu způsobeného utlačením nervu hruškovitým svalem lze pravidelným strečinkem . (Pozn. K zánětu sedacího nervu může dojít i z jiných příčin, piriformis syndrom je pouze jednou z nich.)

Obr. 3 Cvik č. 1

Cvik č. 1: lehněte si na záda, pokrčte obě nohy a opřete o chodidla. Pak levou nohu zvedněte  a opřete zevní stranou kotníku o koleno pravé nohy. Rukama si pravou nohu přitáhněte směrem k hrudníku. Nezvedejte přitom pánev ze země. V této poloze setrvejte zhruba 20 vteřin, celou dobu pravidelně dýchejte. Uvolněte a cvik proveďte na druhou stranu.  (obr. 3) Variaci tohoto cviku lze provádět i ve stoje, kdy si jednu nohu skrčíte a opřete se zevní stranou holeně např. o stůl, koleno směřuje od těla, rukama se opřete před sebou a trup nakloníte dopředu. Další cviky na protažení hruškovitého svalu lze zcela  jistě nalézt na internetu. Druhý cvik, který vám chci ukázat tak běžný ale není a přitom je opravdu účinný. 

Obr. 4, Cvik č. 4

Cvik č. 2: vychází z pozice šikmého sedu dítěte ve zhruba 8 měsících a následného přechodu do lezení po čtyřech podle dynamické neuromuskulární stabilizace (DNS podle Koláře). Cvik můžeme rozdělit do dvou fází. První fáze je dopředná, kdy dochází k masivnímu protažení celé skupiny pelvitrochanterických svalů, tedy zevních rotátorů kyčle. Při zpětné fázi pohybu dochází k posilování těchto svalů v excentrické kontrakci, tedy v protažení, což je pro tyto svaly důležité. Pro lepší pochopení cviku, se podívejte na VIDEO zde. Je vcelku pravděpodobné, že ze začátku nebudete schpni cvik provést až do zvednutí hýždí a celého trupu směrem dopředu. Pro začátek zcela stačí přenést váhu směrem dopředu nad přední koleno, chvíli tak setrvat, prodýchat a vnímat, jak se vám celá oblast zevních rotátorů kyčle příjemně protahuje.  Pozor  na časté chyby: zakloněná hlava, předsunutá brada, ramena vytažená nahoru k uším, zavěšení se „do lopatky“ na straně, kde se opíráte o ruku, propadlá bedra. 

Další opatření

Pozice rytíře
Obr. 5 Pozice rytíže: protažení bedrokyčlostehenního svalu (m. iliopsoas)

K dalším prvkům autoterapie piriformis syndromu můžete zařadit protažení vnitřní strany stehen, protažení bedrokyčlostehenního svalu v pozici rytíře (obr. 5), spánek s polštářem mezi koleny, posilování hýžďových svalů a omezení sezení na minimum. Pokud už sedět musíte, neseďte s nohou přes nohu, dělejte si pravidelné přestávky, během kterých své tělo trochu práthněte. Před během se zahřejte, po běhu věnujte čas strečinku. Běžecké dávky (co do délky trasy, to do její obtížnosti) navyšujte postupně. 

25 odpovědí na “Piriformis syndrom, aneb bolest v hýždích neznamená vždy blokádu „es íček“”

  1. cvicim to druhy den a dakujem za tento clanok, omnoho menej ma vsetko boli a pomaly sa to uvolnuje, dakujem ozaj

  2. Mnohokrát Vám děkuji za pomoc. Nejen, že jsem díky vám zjistil proč mě zlobí noha ve spojení se zadkem (samozřejmě přesně modelový příklad sedává práce, auto), ale již po prvních cvicích jsem pocítil značnou úlevu na zadku, kde mě to začalo dnes táhnout víc. Jen bych se rád zeptal, kolikrát je třeba cvik číslo jedna opakovat za den ideálně? Ještě jednou děkuji, moc jste mi pomohli 🙂

    1. Dobrý den. Děkuji za Váš komentář. Těší mě, že Vám mé řady pomohly.
      Co se týká otázky „jak často?“…bohužel neexistuje univerzální pravidlo pro všechny. Záleží jak závažný je váš problém, jaký je váš životní styl (typ zaměstnání, sport, kterému se věnujete,…). Řiďte se vlastním tělem. Všímejte, co vám přináší úlevu a co naopak obtíže zhoršuje. Naše tělo s námi obvykle předem „komunikuje“, jen my mu často nenasloucháme. T.M.

      1. tyto cviky a ještě další dva cvičím denně minimálně dvakrát celý rok, uleví v danou chvíli, ale problém se nelepší. Vše jen na pravé straně. Prý je to dáno vývojem kyčlí.

  3. Dobry den, bolest a ztuhlost pocituji hlavne po ranu, a 2x jsem si to privodil z tezkych drepu (trojboj) ale myslel jsem si ze to jsou plotynky. Nicmene by me zajimala prevence. 1. Asi tedy strecink 2. Posileni nejakych jinych svalovych? Nekde jsem se docetl ze by mohlo pomoct posileni ABS a Kycelnich svalu Abduktory a Aduktory co si o tom myslite?

    1. Dobrý den,

      v první řadě se omlouvám za pozdní odpověď. Nějak jsem na Váš dotaz zapomněla. 🙁
      Prevence problémů spočívá ve „vyladění“ pohybových vzorců, v tom, že při daných cvicích dokážete udržet správnou posturu a tím pádem aktivujete jen ty svaly, které pro danou aktivitu potřebujete a ostatní svaly relaxují. Je to vše o dokonalé souhře našich svalů, kostí, smyslů (zrak, hmat,…). Takže ano, správný funkční stretching, posílení částí těla, které jsou oslabené (často to bývají právě HLUBOKÉ břišní a zádové svaly a stabilizační svaly kyčle, o kterých píšete), to vše se dá nazvat prevencí. Samozřejmě, že je to velmi individuální. TM

  4. Dobrý den:
    Mám příznaky podobné těm, které popisujete – bolest v křížové páteři směrem přes pravou hýždi a a stehno až do lýtka. Na CT mi diagnosatikovali „mírný výhřez ploténky“ mezi 4. a 5. obratlem a zúžení obratlových kanálků ovšem nic jednoznačně přesvědčivého. Nicméně při automasáži kříže pěstí (klouby ruky) v maximálním průhybu do záklonu se mi uleví, stejně tak při hlubokém předklonu, rúzném uvolňování a protahování svalů v kříži vleže nebo při cviku „superman“ (vkleče horizontální vytažení paže proti noze – předpažení-zanožení). Uleví se mi však i při sezení, když zatlačím bedra a kříž směrem do zad. Nicméně chvíli po cvičení se bolest vždy v různé míře zase vrátí. Tyto problémy trvají už více než rok. Může být příčinou potíží také spíše zatuhlý hruškový sval? Vaše cviky jsem zatím nezkoušel, ale rozhodně to udělám!

    1. Dobrý den. Děkuji za Váš komentář. Takto na dálku je těžko „diagnostikovat“ příčinu vašich obtíží. Nicméně pokud vám na CT potvrdili vyhrez a zúžení kanalku, zaměřila bych se spíše na tuto variantu. Pocity úlevy při různém „nahrbeni“ nebo naopak pohnutí apod. By tomu také odpovídaly. Kdybych byla na vašem místě, zkusila bych najít fyzioterapeuta, který se zabývá McKenzieho metodou. Ta se využívá pro zacviceni vyhrezu. Následně bych se určitě soustředila na stabilizaci a naprimeni trupu a s tím spojene posileni hlubokych stabilizacnich svalu. K tomu je DNS ideální.
      TM

  5. Dobrý den,
    děkuji za článek, možná toto by mohlo být příčinou mých potíží, k dyž v zaměsnání určitě x hodin v kuse nesedím a dopráce jezdím na kole. Je možné, že se bolest objeví náhle? Začala mi vystřelovat bolest z půlky hýždí směrem ke stydké kosti – pouze u jedné nohy a pouze při chůzi/běhu (běh je v podstatě nemožný). Bolest je intenzivní a zatím ani dvoudenní klid nepomáhá. Kyčel je plně pohyblivá a všechny pohyby jsou bez bolesti. Děkuji za za jakoukoli radu.

    1. Dobrý den,
      obávám se, že diagnostika „od stolu“ není můj obor. 🙂 Odhadnout, co může být důvodem vašich bolestí takto bohužel nejde. Můžu vám jen doporučit návštěvu zkušeného fyzioterapeuta. Ten provede různé testy a bude vědět víc. Hodně štěstí. TM

  6. Dobrý den mohla byste mi poradit mám obdobné potíže ale jen v leže a když se snažím vstát z postele tak cítím vystřelení do zadku a práva noha mi podklesne. Když chvíli chodím bolest ustává u lékaře mi řekli že to může být plotýnka.Tu mám sice vyhřezlou ale na levé straně a když srovnávám bolesti tak jsou úplně jiné. Kvůli mým alergiím na léky můžu pouze zaldiar s kombinací zyrtecu a mažu mast fastum gel a prokládám to chladící extra thermolkou. Mohla byste mi prosím poradit jak a čím si od těchto nepříjemných bolestí ulevit? Děkuji moc za jakoukoliv Vaši odpověď s pozdravem Radka Bergerová

  7. Dekuji, zejmena druhy cvik je opravdu ucinny. Na tyto bolesti trpim jiz nekolik let, stridave na jedne i druhe strane tela, vzdy se to objevi nekolikrat do roka a zcela me to paralyzuje na nekolik dni. Z fyzioterapie jsem mela par cviku, ktere ale slouzily spis jako prevence, ale ten vas druhy cvik je skvely v tom,ze pomohl hned (resp. hned jak jsem byla schopna jej provest spravne).Dekuji

  8. Dobrý den, prosim Vas muzou od toho bolet i kolena? Zejmena pri vstavani napr.z zidle .dekuji za odpoved JS

    1. Dobrý den. Bolest kolen při vstávání bych spíše prisuzovala jiným problémům. Nicméně na dálku se diagnostika udělat nedá. Zkuste navštívit zkušeného fyzioterapeuta.

  9. Dobrý den,
    je to presne tak, ze mi bolest vystreluje z levé hyzde přes stehno do levé části levého kotníku. Muže to být ono? Je to dost nepříjemné. A mám hodně šedavé zaměstnání.Moc dekuji za informaci.

    1. Může a nemusí. Stejně se může projevovat např. drazdeni kořenového nervu, způsobené výhřezem meziobratlové ploténky nebo posunutým obratlem. Doporučuji návštěvu neurologa.

  10. Dobrý den. Chodil jsem po horách, tůry i 50 km, jezdil jsem na kole 4.000 km ročně. 7/2018 jsem začal mít potíže : při ležení, sezení, plavání, jízdě na kole …nic. Při chůzi nejprve nic, po ujítí určité vzdálenosti mírná bolest, pak palčivá, že jsem musel sednout, dřepnout na chvilku, pak jsem mohl pokračovat v chůzi. Píchá mně těsně nad a dva prsty za velkým pacholíkem. Na podzim jsem ušel 1km, na vánoce 50m. Ortopédové, neurologové, kapačky, nemocnice, rehabilitace-nic….nově jeden lékař mi řekl piriformis?

    1. Ano. Ta možnost tu je. Popisované symptomy by tomu nasvědčovaly, nechte se zkušeným fyzioterapeutem vyšetřit na piriformis syndrom. Pokud ho potvrdí, doporučuji posílit zlevní rotatory kycle v excentricke kontrakci (později vám pošlu videa), přidat mrtvé tahy s nižší zátěží a cviky na posílení HSSP.

      S pozdravem,
      T. Michalkova

  11. Objevila jsem článek včera večer. Neuvěřitelné, ale po večerním cvičení hned úleva, cvičila jsem ráno a v poledne, díky moc, zdá se, že to konečně pomáhá po dvou měsících trápení s bolestí v pravé hýždi, zvlášť při rychlejším běhu a běhu do kopce, ale paradoxně největší potíže jsou při sezení.

  12. Dobrý den,

    přibližně dva měsíce mě trápí bolesti bederní páteře s výstřelem bolesti především do levé hýždě až do stehna. Tyto bolesti se ozývají především při sezení a nebo při chůzi (už prakticky skoro nic neujdu, vždy si musím na chvíli dřepnout). Pravidelně chodím běhat, při běhu mě bolest ale vůbec neprovází. Je mi 23 let. V posledních týdnech je bolest silná hlavně v levé hýždi, při chůzi ostře vystřeluje. Myslíte si, že by to mohly být příznaky podráždění hruškovitého svalu? Lékaři zatím na nic nepřišli (ne že by se moc snažili, záda přeci bolí každého.) 🙂

    Předem Vám velmi děkuji za odpověď.

    Hana Pejšová

    1. Dobrý den. Jak jsem již odpověděla několikrát dříve, takhle od počítače si vůbec nedovolím Vám napsat nějakou „diagnózu“. Nicméně, pokud bych já trpěla stejnými obtížemi (a já už si je prošla před 13 lety), trvala bych na vyšetření magnetickou rezonancí, aby se vyloučil či potvrdil výhřez meziobratlové ploténky. Člověk musí být neodbytný, trpělivý a nesmí se bát s lékařem diskutovat. Je to vaše tělo, vaše zdraví a vaše bolest.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.